Dzień Głośnego Czytania. |
Aktualności - Aktualności | |||
Już szesnasty raz w naszej szkole obchodziliśmy Dzień Głośnego Czytania, który przypada 29 września i jest obchodzony od 2001 r. z inicjatywy Polskiej Izby Książki. To święto, którego najważniejszymi beneficjentami są dzieci. Czytanie im na głos stymuluje ich rozwój, wzbogaca słownictwo i pobudza wyobraźnię. Uczy myślenia, poprawia koncentrację, poszerza wiedzę i ułatwia naukę. Jest to również dobry pomysł na spędzenie wolnego czasu. Data 29 września odnosi się do urodzin Janiny Porazińskiej, autorki książek dla dzieci i młodzieży.
Cel organizowanego od lat Dnia Głośnego Czytania jest w zasadzie jeden: budowanie nawyku codziennego czytania wśród uczniów, które jest jedną z podstawowych umiejętności nabywaną w szkole. Respektowanie norm społecznych przez uczniów oraz ich właściwe relacje, to obok przekazywania przez nauczycieli wiedzy, ważny kierunek działań, z którym spotykają się na co dzień. To najczęściej wychowawca – nauczyciel, jako pierwszy spostrzega, że dziecko nie ma kolegów, często jest wyśmiewane i czuje się w szkole źle. Przez to niechętnie chodzi do szkoły, nie lubi jej, miewa problemy w nauce. Dlatego dbając o właściwe relacje w klasie i szkole w tym roku nasze hasło brzmiało: "Nie jesteś sam!" W klasie I została wykorzystana bajka terapeutyczna "Lisek Urwisek". Akcja utworu rozgrywa się w szkole. Tytułowy bohater ma problem z właściwym zachowaniem, emocjami - nie zawsze potrafi nad tym zapanować. Liskowi pomaga nauczycielka we współpracy z rodzicami. Lisek Urwisek ma sen, który przyczyni się do zmiany jego zachowania w stosunku do innych. Budząc się rano przypomina sobie, że jego sen to bajka, którą kiedyś czytała mu babcia. Główny bohater postanawia być koleżeński, miły dla innych, a zwłaszcza dla tych, którzy są słabsi. Bajka kończy się dobrze, bohater po zmianie swojego zachowania jest szczęśliwy i dobrze czuje się w klasie. Lisek wskazuje dzieciom osoby, do których można się zwrócić z każdym problemem. W klasie II i III wykorzystano bajkę terapeutyczną "Przyjaciółka". Tłem wydarzenia jest typowa sytuacja w nowym miejscu zamieszkania, w nowej klasie, a atmosfera opowiadania pozytywna i szczęśliwe zakończenie. Przewodnim tematem utworu jest lęk przed przyjęciem do nowej klasy, przed odrzuceniem i wyśmianiem. Lękowi temu przeciwstawia się wskazanie, w jaki sposób rozwiązuje się trudne sytuacje, danie wsparcia uczniowi poprzez akceptację i przyjaźń oraz przedstawianie samego siebie w pozytywnym obrazie, Główny bohater bajki to dziewczynka, która przeżywa trudne emocjonalne sytuacje związane ze zmianą miejsca zamieszkania oraz szkoły. Redukcja lęku dokonuje się poprzez wsparcie przyjaciółki z plakatu, a także zdobycie innych umiejętności myślenia i zachowania wobec nowych kolegów i koleżanek, Wprowadzona postać – przyjaciółka z plakatu, Tosia pomaga, uczy bohaterkę strategii działania w nowych i trudnych dla niej sytuacjach, kształtuje poczucie bezpieczeństwa, zrozumienia i przyjaźni oraz poczucie własnej wartości. Ze względu na panujące warunki epidemiologiczne, w tym roku szkolnym ograniczyliśmy się do przeczytania w klasach w/w bajek, dokładnego omówienia oraz wykonania ilustracji. Poza tym zachęciliśmy rodziców do przeczytania w tym dniu dzieciom w domu dowolnej bajki, fragmentu książki itp. W rozmowie zachęcaliśmy dzieci do czytania książek, zwracając uwagę na ich rolę oraz konieczność dbania o nie. W tym celu wykorzystano kartę pracy. Mamy nadzieję, że organizowany od lat Dzień Głośnego Czytania przyczynił się do: • kształtowania systemu wartości oraz norm • respektowania norm społecznych • wzmocnił w uczniach poczucie własnej wartości • wzbogacił słownictwo dzieci • kształtowania umiejętności wyciszenia oraz koncentracji uwagi • kształtowania w uczniach sympatii do samych siebie i innych • stymulowania procesów poznawczych • integracji grupy i uczniów • zachęcił dzieci do czytania. Anna Gawińska Elżbieta Dworakowska
|