Zdrowie to bez wątpienia największa wartość jaką posiada człowiek i dlatego w ciągu całego roku szkolnego staraliśmy się tworzyć warunki sprzyjające jego ochronie i pomnażaniu. Umożliwialiśmy aktywne uczestnictwo społeczności lokalnej w działaniach na rzecz szeroko pojmowanego zdrowia.
Jesteśmy środowiskiem, którego społeczność uczy się i pracuje, ale także nawiązuje kontakty z innymi, przeżywa porażki i sukcesy, odpoczywa, bawi się itp. W związku z tym nasza szkoła jest miejscem, w którym wszyscy dążymy różnymi drogami do tego, aby czuć się dobrze ; odczuwamy smak sukcesu, ale i gorycz porażki. Staramy się przygotować młodych ludzi nie tylko do następnego etapu edukacji, ale również do życia w tym dokonywania zdrowych wyborów. W roku szkolnym 2011/2012 podjęliśmy decyzję o ubieganiu się o Krajowy Certyfikat Szkoła Promująca Zdrowie i przeprowadziliśmy autoewaluację działań w pięciu standardach Sz.P.Z. i równocześnie podejmowaliśmy działania w kierunku promocji zdrowia. Tworzyliśmy i realizowaliśmy projekty własne i zewnętrzne. Nasze działania podejmowaliśmy po konsultacjach z uczniami, pracownikami szkoły i rodzicami. Współpracowaliśmy w tym zakresie również z : - Urzędem Miasta i Gminy w Drobinie - Miejsko – Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej - Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w Płocku - Ośrodkiem Zdrowia w Łęgu - Zarządem Rejonowym PCK w Płocku - Hufcem ZHP w Płocku - Centrum Edukacji Obywatelskiej - Policją w Drobinie i w Płocku -SANEPIDEM w Płocku - Klubem Honorowych Dawców Krwi w Drobinie - Zakładem Aktywności Zawodowej w Stanisławowie - proboszczem parafii w Łęgu Probostwie - Kołem Emerytów i Rencistów w Łęgu Probostwie Podejmowane działania uwzględnione były w planach szkolnych.
Działania szkoły w roku 2011/2012 Kontynuowaliśmy działania i projekty realizowane w latach poprzednich jak też podejmowaliśmy nowe wyzwania w zakresie promocji zdrowia.
Działania podjęte w roku 2011/2012
* Podjęcie decyzji przez Radę Pedagogiczną o ubieganiu się o Krajowy Certyfikat Szkoła Promująca Zdrowie * Autoewaluacja działań w pięciu standardach SzPZ w tym : - powołanie zespołów ewaluacyjnych - organizacja badań - praca zespołów ewaluacyjnych, wypełnienie arkuszy do ewaluacji - podsumowanie wyników ewaluacji - wypełnienie raportu z ewaluacji -upowszechnienie wyników w społeczności szkolnej * Piesza pielgrzymka dzieci i młodzieży do Rostkowa organizowana przez katechetów. * Udział uczniów w Wielkim Koncercie Galowym 5 złotych minut…czyli zabawa na 112 - pokaz pierwszej pomocy przedmedycznej, występy artystów * Udział w obchodach roku Janusza Korczaka poprzez: - plakaty informacyjne, gazetki tematyczne, prezentacje multimedialne - Janusz Korczak wczoraj i dziś -konkurs plastyczny dla kl. I – III - konkurs recytatorski Pięknie być człowiekiem - apel podsumowujący działania podejmowane w szkole w związku z rokiem Janusza Korczaka * Pierwszy Dzień Wiosny – konkurencje sportowe i kulinarne dla całej społeczności szkolnej * Obchody Światowego Dnia Zdrowia - apel okolicznościowy z udziałem przedstawicieli Sanepidu z Płocka , członków Koła Emerytów i Rencistów w Łęgu Probostwie, przedstawicieli rodziców, społeczności szkolnej z okazji Światowego Dnia Zdrowia ph. Starzenie Się i Zdrowie -montaż słowno- muzyczny - występ grupy tanecznej z kl. I – III - prezentacja multimedialna przygotowana przez Sanepid - pomiar ciśnienia przez pracownika Sanepidu, broszury nt badań profilaktycznych * Dzień Dziecka na sportowo – spotkanie ze sportowcami z klubu piłki ręcznej Wisła Płock *Spotkanie Samorządów Uczniowskich w ramach Sieci Szkół Mazowsze *uzyskanie certyfikatu Szkoła zaangażowana społecznie (Unicef) Działania kontynuowane
* Opracowanie i realizacja planu pracy na bieżący rok szkolny * Dzień z jabłkiem – darmowy owoc dla całej społeczności szkolnej * Dożywianie na szkolnej stołówce * akcja Sprzątanie świata * Święto Drzewa – osoby zasłużone dla szkoły sadzą drzewa * Obchody Dnia Ziemi - udział w zawodach i konkursach gminnych * Paczki w ramach akcji WYPRAWKA DLA ŻAKA, I TY MOŻESZ ZOSTAĆ ŚW. MIKOŁAJEM, CHĘTNIE INNYM POMAGAMY DO KOSZYKA COŚ WKŁADAMY * Spotkanie z krwiodawcami w UMiG w Drobinie i w Łęgu * Olimpiada Promocji Zdrowego Stylu Życia - gimnazjum * Konkurs wiedzy, konkurs plastyczny na temat AIDS z okazji Światowego Dnia Walki z AIDS – udział * Konkursy plastyczne, apel n/t uzależnień *Warsztaty dla uczniów na temat ,,Tworzymy udaną grupę klasową”, „Jak być dobrym zespołem” * Warsztaty dla uczniów ,,Jak sobie radzić z konfliktami?” ,,Jak sobie radzić ze stresem?” * Bezpieczeństwo w ruchu drogowym – pogadanki, spotkania z policją * Gazetki szkolne na korytarzach, klasowe * Betlejemskie Światełko Pokoju – przekazanie społeczności szkolnej zuchy i harcerze * WOŚP – współpraca ze sztabem na terenie gminy Drobin * Udział w zawodach sportowych szkolnych, gminnych , powiatowych * Kurs i egzamin na kartę rowerową * Gminny Turniej Wiedzy Pożarniczej – udział * Apel - Dzień Myśli Braterskiej * Turniejada wiedzy , w której biorą udział nasi uczniowie jak też z innych szkół *Gminny Konkurs Wiedzy Ekologicznej – organizacja *Gminny Ekologiczny Konkurs Plastyczny -organizacja * Wyjazdy na basen , do kręgielni. * Zajęcia UKS, wyrównawcze , koła zainteresowań * Organizacja biwaków, rajdów oraz wycieczek przedmiotowych i krajoznawczych. * Organizowanie życia kulturalnego uczniów: praca w organizacjach szkolnych (SU, PCK, LOP, SKO, ZHP), * Szkolne uroczystości np.: Wigilia, Dzień Matki, Dzień Babci i Dziadka * Uroczystości środowiskowe : Łęskie spotkanie opłatkowe, Festyn Pokoleń , Dzień Dziecka - promujące zdrowy styl życia. * Programy Szkoła ucząca się – program wspierający w efektywnym nauczaniu i uczeniu się Szkoła bez przemocy – program realizowany przez pedagoga szkolnego w oparciu o otrzymane materiały w kl. I- VI Szklanka mleka – mleko białe lub smakowe dla każdego ucznia w szkole podstawowej Radosny uśmiech – radosna przyszłość – promowanie i upowszechnianie wśród dzieci zasad higieny ustnej, ze szczególnym uwzględnieniem dbałości o zęby. Nie pal przy mnie proszę - dla kl. I – III – program profilaktyki antynikotynowej Zachowaj Trzeźwy Umysł – profilaktyka uzależnień Profilaktyka uzależnień – kl. IV – VI – rozwijanie pozytywnych postaw i zachowań , przeciwdziałanie zachowaniom agresywnym , samoakceptacja i akceptacja innych, zasady zdrowego życia, pomoc sobie i innym.
W ramach programu nauczania różnych przedmiotów promowano szeroko rozumiane zdrowie. Zagadnienia z tego zakresu realizowano również na różnych przedmiotów a w szczególności – przyrody, biologii, wychowania fizycznego i godzin wychowawczych. Mapa sukcesów w poszczególnych klasach i ogólnoszkolna z podziałem szkoła podstawowa, gimnazjum była w pewnym stopniu zachętą dla uczniów do dalszej pracy nad swoim osobistym rozwojem. Ewaluacja programu polegała na systematycznym monitorowaniu zaplanowanych działań. Niezbędne informacje do przeprowadzenia monitoringu i ewaluacji pozyskiwane były poprzez .: - rozmowy i wywiady z uczestnikami programu - analizę dokumentów szkolnych - sprawozdania z działań edukacyjno – profilaktyczno - zdrowotnych - ankiety - analizę pracy i zaangażowania uczniów w działania promujące zdrowy styl życia Efekty uczestnictwa w realizacji programu to: - diagnoza potrzeb uczniów i całej społeczności szkolnej - wyłonienie problemów priorytetowych do pracy w latach następnych - określenie mocnych i słabych stron placówki - poprawa bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego uczniów - wzbogacenie form współpracy z uczniami, rodzicami, nauczycielami i społecznością lokalną - poprawa bazy, estetyki i wyposażenia szkoły - wzrost zaangażowania społeczności szkolnej w kształtowanie kultury zdrowotnej i ochronę środowiska przyrodniczego - pozytywna ocena programu przez uczniów, nauczycieli i rodziców ? - promocja szkoły - sukcesy szkoły w dziedzinach prozdrowotnych
Wnioski do dalszej pracy :
- stworzenie na stronie internetowej linku Szkoła Promująca Zdrowie - niwelowanie stresu szkolnego - eliminowanie hałasu w budynku szkoły podczas przerw - stosowanie przerw śródlekcyjnych w klasach IV-VI i gimnazjum, jako elementu poprawiającego samopoczucie uczniów - mobilizowanie uczniów do większej samodzielności w podejmowanych działaniach - podjęcie działań zmierzających do zmian w zachowaniu uczniów w zakresie kultury osobistej - przeciwdziałanie zachowaniom agresywnym - podjąć działania, aby w szkole pielęgniarka pełniła kilkugodzinny dyżur raz w tygodniu - przeszkolić nauczycieli w zakresie pierwszej pomocy - przeprowadzić dla rodziców szkolenie z zakresu zapobiegania urazom u dzieci - kontynuowanie działań podjętych w ubiegłych latach w zakresie promocji zdrowia
|