Procedura realizacji godzin do dyspozycji dyrektora wynikających z art. 42 ust.2, pkt 2a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 roku Karta Nauczyciela
Obowiązująca w Zespole Szkół w Łęgu Probostwie.
§ 1
Cel procedury
Celem niniejszej procedury jest precyzyjne określenie:
1) Rocznego wymiaru godzin do realizacji przez nauczycieli w ramach godzin wynikających z art. 42 ustawy KN.
2) Rodzaju prowadzonych zajęć w ramach godzin wynikających z art. 42 ustawy KN.
3) Sposobu ewidencjonowania i rozliczania zrealizowanych godzin, o których mowa w punkcie 1 i 2.
4) Organizacji innych czynności wynikających z realizacji tych godzin.
§ 2
Zakres procedury
Procedura swym zakresem obejmuje wszystkich pracowników pedagogicznych zatrudnionych w szkole, oprócz nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze, tj. dyrektora i wicedyrektora szkoły.
§ 3
Wymiar godzin
- Liczba godzin do realizowania przez poszczególnych pracowników pedagogicznych zatrudnionych w szkole na pełnym etacie wynosi 2 godz. tygodniowo.
- Nauczyciel zatrudniony na niepełnym etacie lub uzupełniający etat w innej placówce, realizuje godziny proporcjonalnie do liczby godzin dydaktycznych w placówce macierzystej lub proporcjonalnie w obu szkołach.
- Osobą uprawnioną do obliczenia łącznej liczby godzin do realizacji w ciągu semestru przez nauczyciela zatrudnionego w szkole jest dyrektor lub wicedyrektor szkoły.
- Godziny, o których mowa ust. 2 traktowane są:
a) jako godziny zegarowe w przypadku realizacji przez nauczyciela zajęć opiekuńczo-wychowawczych,
b) jako 45 minut w przypadku realizacji przez nauczyciela zajęć dydaktycznych.
- W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
- Obliczona liczba godzin, o której mowa w ust. 2 i 3, ulega obniżeniu o 2 godzin za każdy roboczy tydzień (5 dni roboczych) niezdolności do pracy w półrocznym okresie rozliczeniowym.
- Łączny czas pracy nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze nie może wynosić więcej niż 40 godzin tygodniowo i 8 godzin dziennie.
§ 4
Przeznaczenie zajęć
- Godziny, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2, mogą być przeznaczone na zajęcia opieki świetlicowej lub zajęcia w ramach godzin przeznaczonych w ramowych planach nauczania do dyspozycji dyrektora szkoły, a w szczególności na:
1) Wzbogacenie oferty świetlicy szkolnej uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów:
a) zajęcia pomocy dzieciom w nauce,
b) pomoc w odrabianiu lekcji (zwłaszcza w sytuacji, gdy warunki domowe dziecka praktycznie nie pozwalają mu na odrabianie lekcji w domu rodzinnym),
c) rekreacyjno-sportowe,
d) gry i zabawy ruchowe,
e) gry i zabawy edukacyjne, językowe i logiczne,
f) zajęcia multimedialno-czytelnicze.
2) Zajęcia zwiększające szanse edukacyjne uczniów:
a) na pracę z uczniem zdolnym:
1) koła przedmiotowe lub wiedzy,
2) koła artystyczno-wokalne,
3) zespoły taneczne,
4) koła młodych talentów,
5) zajęcia prowadzone z pojedynczymi uczniami w ramach indywidualnego programu lub toku nauki lub przygotowania do konkursu oraz zawodów sportowych o zasięgu co najmniej rejonowym,
b) na pracę z uczniem mającym trudności w nauce:
1) zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze,
2) zajęcia korekcyjno-kompensacyjne,
3) zajęcia gimnastyki korekcyjnej,
4) zajęcia terapeutyczne i specjalistyczne.
3) Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów:
1) koła zainteresowań,
2) koła sportowe i SKS,
3) zajęcia muzyczno-ruchowe,
4) zajęcia techniczno-modelarskie.
4) Inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły, w tym zajęcia opiekuńcze i wychowawcze, uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów.
- Godziny, o których mowa w procedurze, nie mogą być przeznaczone na realizację obowiązkowych zajęć edukacyjnych, dowożenie uczniów do szkoły lub na basen, nauczania indywidualnego oraz doraźnych zastępstw.
- 3. Czynności nauczyciela takie jak:
1) przygotowanie dekoracji szkoły,
2) wyjście do teatru lub kina,
3) przygotowanie i przeprowadzenie konkursów,
4) opieka nad uczniami podczas zabaw i dyskotek,
5) przygotowanie apeli uroczystości szkolnych, akcji charytatywnych itp.,
6) opieka nad uczniami podczas konkursów i zawodów sportowych itp.,
7) konsultacje lub indywidualne rozmowy z rodzicami uczniów lub ich kuratorami itp.
nie mogą być ewidencjonowane jako „godziny karciane”. Nauczyciel realizuje te czynności w ramach czasu pracy.
- O przeznaczeniu godzin decyduje dyrektor szkoły, uwzględniając w szczególności potrzeby i zainteresowania uczniów, kwalifikacje nauczycieli i zasoby bazowe szkoły.
§ 5
Sposób organizacji i realizacji zajęć
- Na początku każdego semestru dyrektor planuje rodzaj zajęć realizowanych w ramach art. 42 ust. 2 pkt 2 i przedstawia plan Radzie Pedagogicznej.
- Zajęcia, o których mowa realizuje się od ustalenia „stałego” tygodniowego planu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
- Organizacja zajęć pozalekcyjnych w zakresie czasu i miejsca winna być dostosowana do potrzeb oraz możliwości psychofizycznych ucznia oraz higieny pracy, zgodnie z kwalifikacjami nauczyciela.
- Zajęcia powinny odbywać się rytmicznie i systematycznie.
- W przypadku planowanej nieobecności, nauczyciel informuje odpowiednim komunikatem uczniów o braku realizacji zajęć i umieszcza odpowiedni komunikat na tablicy ogłoszeń dla uczniów.
- W przypadku nieplanowanej absencji informacje o braku zajęć przekazują odpowiednim uczniom wychowawcy klas, a komunikat umieszcza na tablicy wicedyrektor szkoły.
- Wychowawca, który nie odwoła w odpowiednim czasie zajęć za nauczyciela nieobecnego, jest zobowiązany zająć się uczniami.
- Zajęcia wynikające z art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy KN nie mogą odbywać się w sobotę, niedzielę, w wakacje i ferie zimowe oraz w dni ustawowo wolne od zajęć. W dni wolne od zajęć edukacyjnych mogą odbywać się zajęcia opiekuńczo-wychowawcze[1].
§ 6
Dokumentowanie i ewidencjonowanie godzin zajęć
- Zajęcia i czynności, o których mowa w procedurze, ewidencjonowane są przez nauczycieli na bieżąco, rozliczane w okresach półrocznych, na koniec każdego semestru, a dokumentowane w dziennikach zajęć pozalekcyjnych, świetlicy lub specjalistycznych.
- Do dziennika zajęć wpisuje się imiona i nazwiska uczniów, daty oraz tematy przeprowadzonych zajęć lub czynności, liczbę godzin lub czynności oraz odnotowuje się obecność uczniów. Przeprowadzenie poszczególnych zajęć potwierdza się swoim podpisem.
- Nauczyciel, prowadzący zajęcia, wynikające z realizacji innowacji lub eksperymentu, indywidualnego programu lub toku nauki, dydaktyczno-wyrównawcze, specjalistyczne lub inne o charakterze terapeutycznym, realizuje je w oparciu o program lub plan zajęć, który w szczególności zawiera:
1) nazwę zajęć,
2) założenia zajęć,
3) cele zajęć,
4) treści i tematykę zajęć,
5) metody, techniki i formy zajęć,
6) ocenę postępów i wnioski do dalszej pracy,
7) spodziewane efekty.
- O wyborze metod i form organizacyjnych decyduje nauczyciel prowadzący zajęcia.
- Nauczyciele, którzy nie realizują zajęć systematycznie i rytmicznie oraz nie ewidencjonują godzin w dzienniku zajęć pozalekcyjnych mogą spodziewać się kar przewidzianych w Regulaminie Pracy.
Procedura wchodzi w życie z dniem 29 marca 20011r
[1] Zajęcia opiekuńczo-wychowawcze, o których mowa Rozporządzeniu MEN z 5 października 2010 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji roku szkolnego.
|